4. Dodawanie i korzystanie z bibliotek

W tej części opiszę jak dodawać pliki bibliotek i jak wykorzystywać je w kodzie programu

Niejszy artykuł bazuje na pojęciach i plikach omawianych w poprzednich częściach - zachęcam więc, by czytać całość od samego początku

Czas skończyć z prowizorką i zastosować profesjonalne biblioteki. Zbudujmy obsługę oświetlenia, która przybierze już ostateczną formę – gotową do zastosowania w programie automatyki domowej.

Zaczniemy od dołączenia biblioteki Building_common.lib firmy WAGO. Jeśli nie otrzymaliście jej na płycie z programem, bibliotekę można pobrać ze stron WAGO (np. google: wago library download).

Aby dodać bibliotekę, należy wybrać z lewego panelu zakładkę „Resources”, następnie kliknąć 2x na „Library Manager”, prawym klawiszem kliknąć w polu listy zainstalowanych bibliotek i wybrać „Additional Library”. W oknie dialogowym wybrać należy lokalizacje pliku „Building_common.lib” i kliknąć ok.

1

Przy tej okazji kilka słów o lokalizacji bibliotek. Proponuję umieścić wszystkie dodatkowe pliki w jednym miejscu bez podkatalogów. Gdy kiedyś instalować będziecie CoDeSysa na nowym komputerze, czy też edytować będziecie Wasz program w nowym środowisku, na pewno konieczna będzie zmiana ścieżek dostępu do ww. plików. Łatwiej jest, gdy są one wszystkie razem.

Po zainstalowaniu biblioteki mamy dostępne wszystkie funkcje i bloki funkcyjne w niej zawarte. Zachęcam do korzystania z opisów dostępnych na stronach wago (plik Building_common.pdf). Najważniejsze rzeczy są tam jasno opisane.

Wróćmy jednak do naszego programu z oświetleniem. W definicjach możemy teraz napisać:

VAR
  VIS_light : BOOL;
  Light : Fb_LatchingRelay; (* from Building_common.lib *)
END_VAR

…a w programie:

Light(xSwitch := IN1 OR VIS_light);
OUT1 := Light.xActuator;

Blok funkcyjny Fb_LatchingRelay przyjmuje na wejściu xSwitch impulsy. Gdy na xSwitch pojawi się wartość TRUE, blok zmienia stan wyjścia xActuator….

Wykorzystaliśmy właśnie pierwszy podstawowy element oprogramowania automatyki domowej. W oparciu o blok Fb_LatchingRelay można oprogramować całość oświetlenia. Ma on jednak dużo więcej możliwości. Wyjaśnię je w kolejnych artykułach.

Oto link do paczki z wykorzystanym programem.