Napiszmy coś prostego. Przycisk, który będzie przełączał stan żarówki.
Rozpoczynamy od nowego programu (kroki opisane w poprzednim artykule). W obszarze definicji zmiennych deklarujemy 2 zmienne:
PROGRAM PLC_PRG VAR VIS_light : BOOL; Light : BOOL; END_VAR
Składnia jest dość prosta. Najpierw podajemy nazwę zmiennej, stawiamy dwukropek i podajemy jej typ. Każdą linię kończymy średnikiem
Typ BOOL oznacza, że jest to zmienna, która może przyjmować tylko dwie wartości: prawda (TRUE) lub fałsz (FALSE).
W programie wpisujemy tylko 1 linię:
Light := VIS_light;
Czyli nakazujemy sterownikowi przy każdym wykonaniu programu przypisać wartość zmiennej VIS_light zmiennej Light; Przypisanie wartości symbolizuje „:=”. Linię zakańczamy średnikiem.
Czas sprawdzić, czy nasz program jest poprawny – z menu na górze wybieramy Project i klikamy Build.
Jeśli wszystko zrobiliśmy dobrze, wszystko powinno wyglądać, jak poniżej:
Dolne okno dialogu informuje nas w ostatniej linii, że program jest poprawny: „0 Error(s), 0 Warning(s)”. To bardzo cenny komunikat!
Czas dorobić pierwszą wizualizację. W lewym oknie obiektów klikamy dolną zakładkę „Visualizations”, na lewym oknie klikamy prawym klawiszem myszki i wybieramy „Add Object…”
Następnie podajemy nazwę – proponuję „PLC_VISU” i klikamy OK
Oczom naszym ukaże się przestrzeń do nanoszenia elementów wizualizacji. Klikamy ikonę z prostokątami i rysujemy mały przycisk:
Proponuję w tym miejscu pobawić się nim trochę, przesunąć go, zmienić jego rozmiar. Gdy będziemy gotowi, klikamy na nim dwa razy i przechodzimy do konfiguracji:
Zacznijmy od ustalenia tekstu, który ma znajdować się w przycisku. Z listy po lewej stornie wybieramy „Text” a w polu „Content:” wpisujemy „Click!”, lub cokolwiek, co nam przyjdzie na myśl. Możemy też ustalić wyrównanie tekstu w poziomie („Horizontal”), w pionie („Vertical”) oraz wybrać typ czcionki („Font”).
Następnie z listy po lewej stronie wybieramy „Input”, czyli przechodzimy do ustalania, co dany przycisk ma robić. Zaznaczamy pole przy „Toggle variable” i wpisujemy w pole obok PLC_PRG.VIS_light. Od tej pory przyciśnięcie przycisku zmieniać będzie stan (z true na false lub z false na true) zmiennej VIS_light zdefiniowanej w programie PLC_PRG. Zauważycie pewnie, że po wpisaniu PLC_PRG i naciśnięciu kropki program sam podpowiada zmienne zadeklarowane w ramach danego programu.
To tyle, przycisk jest gotowy. Klikamy OK.
Teraz czas na element symbolizujący światło.
Klikamy ikonkę z prostokątami i tworzymy kolejny element. Klikamy go dwa razy i przechodzimy do konfiguracji. W polu Text -> Content proponuję wpisać „Light”. Następnie ustalimy kolory: z listy po lewej wybieramy „Colors”, klikamy Color -> Inside i wybieramy szary. Będzie to kolor naszego elementu „w stanie spoczynku”. Następnie klikamy Alarm color -> Inside i wybieramy czerwony. Będzie to kolor elementu w stanie wzbudzenia.
Następnie wybieramy z listy pozycję „Variables” i w polu „Change color” wpisujemy/wybieramy PLC_PRG.VIS_light; Oznacza to, że gdy zmienna PLC_PRG.VIS_light osiągnie wartość TRUE, nasz nowy element zmieni kolor określony w polu „Alarm color”.
Jeszcze mała podpowiedź: Gdy w którymkolwiek polu konfiguracji elementu planujemy wstawić jakąś zmienną, przyciśnięcie klawisza F2 otworzy asystenta, w którym wybrać będziemy mogli wszystkie dostępne w programie zmienne.
Dobrze, to wystarczy. W nowym elemencie nie definiujemy nic w pozycji Input, gdyż będzie on elementem pasywnym, wyświetlającym zdarzenia, ale nie wykorzystywanym do sterowania.
Sprawdźmy nasz program. Z menu „Online” wybieramy „Simulation Mode”, gdyż chcemy przetestować program w symulatorze, bez wgrywania go na PLC. Następnie Online -> Login by zalogować się do symulowanego sterownika i Online -> Run by uruchomić wykonywanie programu.
Kliknięcie na wizualizacji przycisku „Click!” powinno zmienić stan światła symbolizowanego polem „Light”. Jeśli tak jest, oznacza to, że program działa, a my zrobiliśmy wszystko, jak należy.
Aby powrócić do edycji wybieramy Online -> Logout.
Oto link do paczki z programem omawianym w niniejszym rozdziale.