Używamy plików cookies (tzw. ciasteczka) by spersonalizować treść i ogłoszenia oraz by analizować ruch na stronie.  W sposób automatyczny dzielimy się informacjami o Twoim użyciu tego portalu z dostawcami ogłoszeń, którzy mogą połączyć te informacje z informacjami, które im udzieliłaś/łeś lub, które sami zebrali. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.  Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies zmieniając opcje przeglądarki.

Wizualizacje - wprowadzenie

CoDeSys w wersji 2.3 umożliwia tworzenie wizualizacji do zarządzania sterownikiem.  Pisząc program sterujący mamy możliwość bezpośredniego powiązania zmiennych ze zdarzeniami i komendami wizualizacji.  Ułatwia to znacznie pracę; tworzenie sterowania jest proste i intuicyjne.

Wizualizacje stworzone w programie CoDeSys mogą być udostępnione przez webserver sterownika.  Dostęp do nich uzyskamy wpisując w adresie przeglądarki adres sterownika w lokalnej sieci.  Możliwe jest również wykorzystanie programu CoDeSys HMI, dostępnego w wersji testowej w pakiecie oprogramowania dołaczonego do sterownika.  Wesja ta wymusza zamknięcie sesji po kilku minutach działania; w praktyce jednak ograniczenie to dla amatorskich użytkowników domowych nie stanowi żadnej przeszkody. W 99% przypadków po zmianie/włączeniu okreśłonej funkcji program i tak można zamknąć.

(Zanim zaczniecie programować polecam podręcznik użytkownika dostępny w sieci, opisujący wszystkie funkcje wizualizacji.  Na początek w zupełności wystarcza)

Aby utworzyć prostą wizualizację należy w zakładce Visualization, po kliknięciu prawym klawiszem wybrać opcję 'Add Object'.  Po wpisaniu nazwy (np. 'PLC_VISU') i naciśnięciu OK nowy obiekt zostaje utworzony.

Tworzenie wizualizacji

Tworzenie nowych elementów wizualizacji przypomina pracę z programem graficznym. Dostępne są prostokąty, elipsy, trójkąty, linie proste, łuki, grafiki, przyciski, zagnieżdzone wizualizacje, tabele, wykresy, paski, mierniki itd. itp.  O szczegółach najlepiej poczytać w helpie lub instrukcji użytkownika.

Dla przykładu - tworzenie przycisku sterującego obwodem oświetlenia wyglądać będzie następująco:

  1. Dodanie elmentu typu prostokąt,
  2. Konfiguracja parametrów poprzez podwójne kliknięcie nowoutworzonego elementu:
    • Text: w polu Content: "1"
    • Colors, Alarm color, Inside: "RED",
    • Variables, Change color: "nazwa_zmiennej_zmieniającej_kolor", np. PLC_PRG.LIGHT1.xActuator
    • Input, Tap variable: "nazwa_zmiennej_sterującej", np. PLC_PRG.VIS_LIGHT1

W porgramie PLC_PRG, w definicji zmiennych:

LIGHT1 : Fb_LatchingRelay; (*z biblioteki Building_common.lib*)
VIS_LIGHT1 : BOOL;

W części kodu:

LIGHT1(xSwitch:=IN1 OR VIS_LIGHT1);
OUT1:=LIGHT_1.xActuator;

Gdzie:
IN1 - wejście podłączone do łącznika ściennego
OUT1 - wyjście podłączone do sterowanego obwodu oświetlenia.

Kliknięcie na przycisk "1" spowoduje krótką zmianę wartości zmiennej VIS_LIGHT1 z FALSE na TRUE, co z kolei będzie impulsem zmiany stanu bloku LIGHT1 i spowoduje włączenie lub wyłączenie obwodu OUT1.  Gdy OUT1 jest włączony, wartość LIGHT1.xActuator jest równa TRUE, co powoduje zmianę koloru przycisku "1".